Nu / Current

26 september t/m 19 oktober  / September 26 - October 19

pietsjanke fokkema - ‘Madeliefjes’- site specific installation
Harry Markusse        - 'Layered illusions' - recent paintings and work on paper

 


 


Harry Markusse
Untitled [A]  (2024)
Acrylic on linen, 110 x 150 cm




Harry Markusse
Untitled paintings on paper # 1 thru #8 (2024)
Acrylic on paper, mounted on aluminium, floating frame
39 x 29 cm (each)


Ik werk zonder een vooraf opgesteld plan, wat misschien tegenstrijdig lijkt voor iemand die strakke geometrische werken maakt. Hoewel mijn werk vaak strak oogt, bevatten ze imperfecties die energie en menselijkheid toevoegen. In mijn praktijk speel ik met vorm, ruimte, geometrie en kleur. Ik ben gefascineerd door reflectie, concentrische vormen, symmetrie, het doorbreken daarvan, en de wisselwerking tussen positieve en negatieve ruimte, evenals kleurverloop. Mijn werk is onder andere beïnvloed door abstracte schilderkunst, minimalisme en grafische kunst.
In mijn Stacked series hergebruik ik afgekeurde doeken en voorstudies om nieuwe ruimtelijke composities te make die ik rangschik in perspex bakken. Deze werken spelen met de interactie tussen kleuren en vormen die elkaar op nieuwe manieren ontmoeten. De laatste jaren zijn organische elementen steeds meer in mijn werk geslopen. De strakke hard-edge lijnen heb ik verruild voor meer golvende, vloeiende vormen.
In mijn meest recente werk creëer ik een nieuwe dimensie door kleur te gebruiken om veranderingen en gelaagdheid aan te brengen. In feite schilder ik echter een illusie van die gelaagdheid, waarbij ik speel met het idee van transparantie, zonder dat die er daadwerkelijk is.
 

I work without a pre-established plan, which may seem contradictory for someone who creates tight geometric works. Although my works often look sleek, they contain imperfections that add energy and humanity. In my practice, I play with form, space, geometry and colour. I am fascinated by reflection, concentric shapes, symmetry, its breaking through, and the interplay between positive and negative space, as well as colour gradient. My work is influenced by abstract painting, minimalism and graphic art, among others.
In my Stacked series, I reuse rejected canvases and preliminary studies to make new spatial compositions that I arrange in perspex bins. These works play with the interaction between colours and shapes that meet in new ways. In recent years, organic elements have increasingly crept into my work. I have traded the rigid hard-edge lines for more undulating, flowing forms.
In my most recent work, I create a new dimension by using colour to create changes and layering. In fact, however, I paint an illusion of that layering, playing with the idea of transparency without its actual presence.

 

 
 

Harry Markusse
'Stacked painting' 2024 # 1
Acrylic on linen, perspex box, 36 x 26 x 4 cm


 

Harry Markusse
Untitled painting on paper  #9  (2024)
Acrylic on paper, mounted on aluminium, floating frame
29 x 39 cm

 

Harry Markusse
Untitled [B] (2024)
Acrylic on linen, 110 x 150 cm

> Harry Markusse on Gallery Viewer

 

pietsjanke fokkema
Overview
 

   


pietsjanke fokkema
'Madeliefjes in het veld' (2024)
fabric, paper, thread, beads, gouache on cloth on stretcher bars
12,5 x 18, 5 cm

 




pietsjanke fokkema
Six-fold circle (2022)
Gouache on cardboard, paper, rolled paper

 

pietsjanke fokkema - MADELIEFJES (DAISIES)

In het voorjaar heb ik een serie tekeningen ( Hemel-Land-kaart) gemaakt die te maken hadden met  heimwee naar de plek waar ik ben opgegroeid. Het ouderlijk huis, dat er heel lang is geweest, was weg sinds het overlijden van mijn vader.
Opeens overviel me de herinneringen aan het oude huis met de grote tuin. Ik ben tekeningen gaan maken met de plattegrond, die ik gemaakt had in 2015 en in het boek Utwrydsk (2019) staat.
De vorm van de plattegrond ben ik gaan combineren met de planeetbanen, zoals Eise Eisinga (Planetarium, Franeker) die heeft gemaakt.
Ook de madeliefjes, die toen overal om je heen waren, kwamen terug.
De madeliefjes zijn gaan staan voor de herinneringen en het heimwee. 
Deze tekeningen werden het uitgangspunt voor nieuw werk. De plattegrond werd een zelfstandig object. De madeliefjes werden rondjes die door allerlei werken heen gingen zweven. De planeetbanen zweven zo ie zo altijd door mijn werk.

Het werk GEDACHTEN III baseert zich op een vorig vergelijkbaar werk GEDACHTEN II. De basis is een aantal schoolschrift bladzijden, nog uit de tijd dat mijn vader schoolmeester was.

De werken zijn wit geworden, met weinig kleur. Zo heeft het zich ontwikkeld. 
De kleur zit in de opgehangen bolletjes. Ik heb vanaf het plafond gekleurde bolletjes opgehangen om het werk een ruimtelijke uitstraling te geven. De bolletjes, ook al zijn ze erg klein, pakken de hele ruimte. Het werk aan de wand heeft daardoor een nog sterkere relatie met de hele ruimte.

In spring, I made a series of drawings ( Heaven-Land map) that had to do with homesickness for the place where I grew up. The parental home, which had been there for a very long time, was gone since my father's death.
Suddenly, memories of the old house with the big garden overwhelmed me. I started making drawings using the floor plan, which I had made in 2015 and is in the book Utwrydsk (2019).
I started combining the shape of the floor plan with the planetary orbits, as created by Eise Eisinga (Planetarium, Franeker).
The daisies, which were all around you at the time, also returned.
The daisies came to represent memories and nostalgia. 
These drawings became the starting point for new work. The floor plan became an independent object. The daisies became circles floating through all kinds of works. Planetary orbits always float through my work anyway.

The work GEDACHTEN III (THOUGHTS III) bases itself on a previous similar work GEDACHTEN II. The basis is a number of school notebook pages, still from the time when my father was a school teacher.

The works became white, with little colour. This is how it developed. 
The colour is in the suspended globes. I hung coloured spheres from the ceiling to give the work a spatial look. The spheres, even though they are very small, grab the whole room. This gives the work on the wall an even stronger relationship with the whole room. 

 

pietsjanke fokkema
‘Thoughts’ III' (2024)
School notebook paper, coloured pencil, crocheted silver thread, fabric, wire 39 x 53.5 cm
‘Blue tower’ - paper, cardboard base 4.5 x 13 cm / 5 x 5 x 5 cm
‘Plane Towns 3D’ [3x] - paper, wire Ø 16 cm
'Ship' -pencil on paper 8 x 7 cm

> pietsjanke fokkema on Gallery Viewer