Nu / Current

06/11 > 18/12
 

 


Ab van Hanegem
Untitled (2022), acrylic on paper on dibond, 90 x 135 cm

 

 


Ab van Hanegem
L: Untitled (2022), acrylic on canvas, 125 x 195 cm   
R: Untitled ((2020), acrylic on paper on kappa, 85 x 65 cm


 


Ab van Hanegem
Untitled (2022), acrylic on canvas, 125 x 195 cm

 

 


Ab van Hanegem
Untitled (2022), acrylic on paper on kappa, 85 x 65 cm

 

 

 
Ab van Hanegem 
Untitled (2021), acrylic on canvas, 100 x 80 cm

 

 


Ab van Hanegem
Untitled (2022), acrylic on paper on dibond - framed, 90 x 135 cm

 

'Om gewichtsloos in te dobberen'
Ab van Hanegem is een meester van het schilderkunstige illusionisme. Hij goochelt met voor en achter, onder en boven, bol en plat, dichtbij en ver weg. Al ruim dertig jaar opent hij onmogelijke ruimtes op het platte vlak.
Edo Dijksterhuis, Museumtijdschrift
Lees het artikel hier
 


Ab van Hanegem
Untitled (2021), acrylic on paper on dibond,  55 x 140 cm





Ab van Hanegem
Untitled (2021), acrylic on paper on kappa,  55 x 140 cm

 

 


Gracia Khouw
ANY (07/08/2022) - red
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 75 x 80 x 2 cm
(Ed.1/2)

 


Gracia Khouw

 

 
Gracia Khouw
VAN (23/09/2020)- blue
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 81 x 90 x 2 cm

 

 


Gracia Khouw
OVER (22/04/2021) - black
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 33 x 36 x 2 cm
Ed 3/3

 

 


Gracia Khouw
TUSSEN (11-10-2020) - black
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 98 x 104 x 2 cm

 

 


Gracia Khouw
HIER - HEAR - HOOR - HERE
Uit de serie HEEL KORT HEEL EVEN - 99 vierletterwoorden in het Nederlands, Engels en Indonesisch
4 Giclée prints op 305 gr. White Velvet Hahnemuhle papier, elk 27,9 x 21,6 cm
Elke print heeft een oplage van 8 exemplaren. Gesigneerd en genummerd op de achterzijde.

From the series HEEL KORT HEEL EVEN - 99 four-letter words in Dutch, English and Indonesian
4 Giclée prints on 305 gr. White Velvet Hahnemuhle paper, each 27.9 x 21.6 cm
Each print has an edition of 8 copies. Signed and numbered on the back.
 

 



Gracia Khouw
ANY (07/08/2022) -red
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 75 x 80 x 2 cm
Ed. 1/2

 


Gracia Khouw
EVERY (26/04/2022) - black
Acryl en transparante lak op lasergeneden berkenmultiplex / acrylic and laquer on lasercut 6 mm birch plywood, 40 x 50 x 2 cm
Ed. 1/3

 

Plaatsbepalingen
Aantekeningen over de serie werken ERTUSSENDOOR en INBETWEEN
Gracia Khouw, oktober 2022

De woorden ‘ertussendoor’, ‘eroverheen’ en ‘ervandoor’ geven de onderlinge relaties aan tussen objecten, of tussen mens en object. Het zijn de zogenaamde voornaamwoordelijk bijwoorden. Het aan elkaar schrijven van voorzetsels en voornaamwoorden is een opmerkelijk grammaticale constructie in het Nederlands en Duits.
Ik dacht: ik heb ‘restvormen’ gevonden in de táál. Woorden die het ene met het andere verbinden en op zichzelf niets betekenen. Door ze te categoriseren als ‘…bijwoord’ lijkt het alsof ze er niet toe doen. Maar als je niet weet of iets eroverheen, ertussendoor of ervandoor plaatsvindt of gebeurt, zou de betekenis van een zin je ontgaan.

Ook de INBETWEEN serie is ontstaan vanuit een fascinatie voor plaatsbepalingen. In het Engels zijn woorden als ‘anywhere, everywhere, inbetween’ de zogenaamde ‘adverbs of place’; ze vertellen ons waar iets gebeurt tussen mensen of objecten. Dat maakt een gebeurtenis specifiek, niet inwisselbaar.

De elementen op een plat vlak, zoals een schilderij of een vel papier, hebben namen of definities: vorm, restvorm, tussenruimte, wit-ruimte of in het Engels ‘negative space’. Het denken over ruimte raakt aan de existentiële betekenis van tijd en ruimte: waar zijn we nu precies? Hoe verhouden de dingen en de mensen zich, zoals ikzelf, het bureau waar ik aan zit, het schilderij aan de muur in het atelier, tot Amsterdam of tot de planeten?

Terug naar de schilderijen. Ik heb de vormen van de letters blank gelaten, de restvormen zijn geschilderd in de kleuren rood, blauw, zwart of groen. De nerf van het hout is zichtbaar als een toevallige tekening; daardoor is ieder schilderij anders en uniek. ‘In oplage’ houdt in dit geval in dat er van de kleinere formaten maximaal drie exemplaren vervaardigd worden. Het grootste formaat wordt eenmalig gemaakt en is uniek in de traditionele betekenis.

Bij een nieuw beeld laat ik eerst op de kleinste formaten uitsnijden en deze proeven ga ik beschilderen. Daarna maak ik meerdere exemplaren van een beeld in de verschillende formaten. Al die exemplaren zijn uniek. Ik maak dus niet een origineel kunstwerk en vervolgens een reeks multiples of edities. Je zou kunnen zeggen, dat ik de uniciteit van het werk uitbesteed. Ik kies niet zelf voor de platen berkenmultiplex, dat laat ik over aan het bedrijf die laser-snijdt. Iets soortgelijks heb ik eerder gedaan bij de serie FIVE FOUR …, prints van vierletterwoorden, waarbij er niet één origineel is maar meerdere. Zo is het schilderen naast handwerk ook een kleinschalig productieproces geworden. Met deze werkwijze zet ik vraagtekens bij het begrip ‘uniciteit’.

Het woordbeeld is uit een 6 mm berken multiplexplaat laser-gesneden, daarna bewerkt en geschilderd. In de loop van de tijd zal het hout donkerder worden. Hoeveel is niet te voorspellen.
Aan de achterkant is een MDF-constructie bevestigd, waardoor het werk 2 cm van de muur af hangt; het zweeft lichtjes. Deze constructie maakt het ook mogelijk om het werk op vier manieren, in een hoek van 90 graden, op te hangen. Die vier aanzichten op het object is een wezenlijk onderdeel van het schilderij.

English version