Tentoonstellingen

NU

 2 september t/m 7 oktober 2017

SOLO - Ditty Ketting (NL) - nieuwe schilderijen
FOCUS # 5  - Mark Kramer (NL) - werken in papier & objecten

 


Zaaloverzicht - Ditty Ketting

 

 


Ditty Ketting, z.t. 436 (2017), acryl op linnen, 96 x 96 cm   (foto: Bob Goedewaagen)

 

 


Ditty Ketting, z.t. 434 (2017), acryl op linnen, 120 x 210 cm   (foto: Bob Goedewaagen)




Tentoonstelling Ditty Ketting, foto: Iemke van Dijk

 

Sensaties van kleur

In mijn schilderijen zijn kleur en ruimte allesomvattend, even wezenlijk als het licht.
Met acrylverf schilder ik op het doek kleurvlakken met daar overheen verticale lijnen, waarbij ik gebruik maak van bestaande kleurordeningen. Om de werking van de kleuren zo helder mogelijk weer te geven breng ik de verf egaal en strak op het doek aan in verscheidene dunne lagen.
De ene keer zijn de kleuren verwant en roepen ze spanning op omdat ze dicht bij elkaar liggen, ze trekken naar elkaar toe, maar wanneer het kleurgebruik complementair is duwen de kleuren elkaar af en vibreert het schilderij.
Soms lijken bepaalde vlakken op verschillende afstand van het oppervlak te zweven.
Ik hou van de visuele rijkdom van kleuren, de oneindige schakeringen, de veranderlijkheid van kleuren, het feit dat ze ondanks de wetmatige toepassing hun vrijheid zoeken en ontsnappen aan het systeem. Ze gaan voor zichzelf spreken.
Mijn schilderijen zijn concreet uit een verlangen naar iets dat universeel is, dat mensen bindt, een bepaalde herkenning oproept.
Ditty Ketting, Pernis, Rotterdam 2017


 

 


Tentoonstelling Mark Kramer, foto: Mark Kramer

 

 


Mark Kramer, 'Monoliths' (2017), beton, H 29 cm  Ø 15 cm, H 19 cm Ø 11 cm, H 14 cm Ø 9 cm

 

 


Mark Kramer, zonder titel [017-0403]  2017, perforaties in gipskarton , 43 x 71,5 cm

 

 


Mark Kramer, Zonder titel [016-1001] (2016), perforaties in papier, 35 x 27 cm

 

Leegte, lichtheid, verstilling
Met reliëfs, objecten en site-specifieke installaties onderzoekt beeldend kunstenaar Mark Kramer (1973)  begrippen als leegte, lichtheid en verstilling. Zijn werk ontstaat vanuit een fascinatie voor nevel, voor ‘licht en leegte’ en kenmerkt zich door stippellijnen, stippenvelden en stippenruimtes waarmee hij vlakken, vormen en (lege) ruimtes accentueert.
Vanaf 2010 werkt hij aan monochrome abstracte composities in paneel of papier, waarbij puntstructuren worden gemaakt door boorperforaties. Door de perforaties in het witte vlak ontstaat er een spel tussen licht en donker. De hoeveelheid gaten, de mate van doorboren en de diepte van het boorgaatje zijn bepalend voor het reliëf. Daarnaast vormen de lagen papier, de afstand van de onderlinge gaatjes, de afstand tussen lijnen en het ritme van een patroon het uiteindelijke beeld. Het is een visueel spel tussen gaten, stippen en lijnen. De tentoongestelde werken zijn uit de periode van 2015-2017
De recente objecten monoliths (2017) zijn gecreëerd vanuit de behoefte om van beeldhouwtechniek te veranderen, door maakprocessen om te keren; niet het wegnemen van materie zoals bij de boorwerken, maar het opvullen met materie. Uitgangspunt daarbij is de archetypische stolpvorm. Om de ‘leegte’ van de stolp te visualiseren heeft hij de stolpen gevuld met beton om daarna de restvorm het definitieve beeld te laten bepalen. Op deze wijze is er een nieuw autonoom object ontstaan.