Nu

NU / CURRENT

' l i g h t '
P. B. Van Rossem (BE)
Clary Stolte (NL)

  VIRTUAL TOUR  Bianca Runge  -  VirtualTourSpecialist.nl 
 

Aangepaste openingstijden:
Open op zaterdag van 13.00 - 17.00 uur
Private views zijn mogelijk op donderdag en vrijdag
Een afspraak voor een private view maakt u via ons contactformulier 

Adjusted opening hours:
Open on Saturday from 1 pm to 5 pm
Private views are possible on Thursdays and Fridays

You can make an appointment for a private view via our contact form


PDF met alle werken / PDF with all works ► P.B. Van Rossem
PDF met alle werken / PDF with all works Clary Stolte
 

 


 


P.B. Van Rossem - zaaloverzicht / overview 

 

 


Clary Stolte - zaaloverzicht / overview
 

P. B. Van Rossem (BE)
Het werk van Bert Van Rossem wordt gekenmerkt door geschilderde minuscule vierkantjes, texturen en geometrische constructies. Het resultaat is een abstract beeld. Daarvoor laat hij zich inspireren door alledaagse observaties, humanisme, wetenschap, poëzie, gevoelens en licht. In zijn werkwijze speelt muziek een centrale rol. Jazz, wereldmuziek en klassieke muziek van com­ponisten zoals Bach, Scarlatti en Clementi bepalen het ritme en zorgen voor invloeden en atmosfeer. Het toeval bepaalt in grote mate het resultaat. Van Rossem werkt op panelen van verschillende formaten, die hun gebreken niet verbergen en de tekening juist bepalen.

Tekst: M Museum Leuven (Open M  - 2013)

 

Clary Stolte (NL)

Shampoo, zeep, suiker, epoxyhars, was, acrylaatdispersie: voor Clary Stolte komt in principe ieder materiaal in aanmerking om er een monochroom, vierkant schilderij mee te maken. Het liefst werkt zij met doorzichtige materialen die zij in lagen over elkaar aanbrengt zodat de onderliggende lagen zichtbaar blijven en een transparant volume ontstaat.
De experimenteerdrang is groot. Onlangs maakte Stolte een schetsje met uierzalf op kalkpapier, en smeerde zij aambeienzalf op doek.

Doorgaans zijn de schilderijen van Stolte van bescheiden formaat. Soms wijkt zij hiervan af om een schilderij te maken dat, bijvoorbeeld, een hele ruimte in beslag neemt. Zoals een werk van haargel voor een tentoonstelling in een galerie.
Vijfhonderd liter haargel, gedoneerd door de fabrikant, had zij uitgestort in een bak van drie bij drie meter.
De beschouwer kon er letterlijk niet om heen, en de geur was ondraaglijk. Het werk verdampte langzaam, haargel bestaat immers voor 90 procent uit water en alcohol. Dit was ook de bedoeling: het werk moest zo ongeveer verdwenen zijn op het moment dat de tentoonstelling voorbij was.

Stoltes werk is kwetsbaar en aan verval onderhevig. Uierzalf op kalkpapier is geen lang leven beschoren, en zilverpen op papier wordt na verloop van tijd geel. Fragiliteit en verval zijn onderdeel van het werk, een schilderij van Stolte is een levende huid. In feite wil zij een soort wegwerpkunst maken.Ze overwoog ooit om een werk te maken van lollies dat mensen weg zouden kunnen likken, zodat er een hoek uit het schilderij zou verdwijnen. Om redenen van hygiëne zag zij hiervan af.
Deze schilderijen gaan over stof en tijd, over dood en leven. Vanwege dit proces van verval, soms langzamer, soms sneller, zijn de werken van Stolte nooit 'af'. Om het onvoltooid-zijn te benadrukken werkt zij nu aan een serie schilderijen die zij Unfinished noemt en waarvan het uitdrukkelijk de bedoeling is dat er stof op komt.
Ze kunnen dan ook niet worden ingelijst. In feite geldt het voor al het werk van Stolte: idealiter hangen de schilderijen 'naakt' aan de muur, en tekeningen worden met spelden aan de wand geprikt. Of ze liggen op de grond, of ergens op een kastje, zodat je ze op kan pakken, het materiaal en het gewicht kan voelen.

Het beste komen deze kunstwerken tot hun recht in het atelier. Hier hebben ze de fysieke nabijheid en aanraakbaarheid die de kunstenaar voor ogen staat. Wanneer de werken het atelier hebben verlaten worden ze vaak door de nieuwe eigenaar tegen verval beschermd. Stolte zoekt naar licht en transparantie. Er zijn vele gradaties van doorschijnendheid, afhankelijk van het materiaal waarmee zij schildert en afhankelijk van het materiaal van de drager. Het oppervlak reageert op het aanwezige licht en reflecteert het. Er is glinstering, glans. Hoe verhoudt een schilderij zich tot de muur, tot de ruimte? Waarin ligt de eigenheid, de identiteit, van een schilderij?
Als je het spieraam eruit haalt, is het dan nog steeds een schilderij? Wat ís een schilderij?                                                                    
    Fragmenten uit de tekst van Janneke Wesseling – AMC Magazine


 

Nico Out, PZC, zaterdag 28 maart 2020





P.B. VanRossem
Zonder titel # 2 / Untitled # 2 (2020)
Olieverf en typemachine inkt op papier op doek / oil and typewriter ink on paper on canvas, 24,5 x 19,5 cm

 

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel / Untitled (2020)
Olieverf op doek op potlood op paneel / oil on canvas op pencil on panel, 15,4 x 23,9 cm
 

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel #9 / Untitled # 9  (2020)
Olieverf op paneel / oil on panel, 17,5 x 23,5 cm

 

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel #11 / Untitled # 11  (2020)
Olieverf op paneel / oil on panel, 36 x 20 cm
 

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel # 13/ Untitled # 13 (2020)
Olieverf op doek / oil on canvas, 24 x18 cm

 

 

Clary Stolte
'Variatie op Transparantie dichtheid' / 'Variation on Transparency density' (2018)
Invisible tape op paneel / invisible tape on wood,  30 x 24 cm

 

 
Clary Stolte
'Variatie # 3 op Td1' / 'Variation #3 on Td1' (2020)
Invisible tape op paneel /  invisible tape on panel, 30 x 24 cm



Clary Stolte
‘Wit diepteoppervlak 1’ / White depth surface 1 (2018)
Polymeer emulsie op linnen / polymer emulsion on linen, 24 x 18 cm
 

   

Clary Stolte
'Variatie in blauw # 1' / 'Blue variation #1 on Tdc' (2020)
Invisible tape en plastic op canvas / invisible tape and plastic on canvas, 30 x 24 cm