Nu

NU / CURRENT

Vanwege de huidige coronacrisis hebben wij besloten de galerie tijdelijk alleen op afspraak open te stellen.
Wij houden graag contact met onze klanten en vaste bezoekers en posten daarom voorlopig dagelijks een beschikbaar kunstwerk op facebook.
De werken plaatsen we ook op onze pagina Nieuws en wekelijks verzenden wij een e-nieuwsbrief met de selectie naar onze abonnees.

De tentoonstelling 'LIGHT' met werken van P.B. Van Rossem en Clary Stolte blijft tot nader order staan.
Een aantal werken in de tentoonstelling zijn hieronder te zien en op onze pagina op Gallery Viewer

Wie geen twijfels heeft over zijn/haar gezondheidstoestand kan na afspraak de tentoonstelling bezoeken.
Wij zorgen er voor dat er op dat moment geen andere personen in de galerie aanwezig zijn.
Een afspraak voor galeriebezoek maakt u via ons contactformulier 

Due to the current corona crisis, we have decided to temporarily open the gallery by appointment only.
We like to keep in touch with our customers and regular visitors and therefore post an available artwork on facebook every day for the time being. We also place the works on our page News and every week we send an e-newsletter with the selection to our subscribers.

The exhibition 'LIGHT' with works by P.B. Van Rossem and Clary Stolte will remain until further notice.
A number of works in the exhibition can be seen on this  page and on our page on Gallery Viewer

Those who have no doubts about their health status can visit the exhibition by appointment. We ensure that no other people are present in the gallery at that time.
You can make an appointment for a gallery visit via our contact form

 

' l i g h t '
P. B. Van Rossem (BE)
Clary Stolte (NL)

07/03 > verlengd tot nader order/ extended until further notice



Nico Out, PZC, zaterdag 28 maart 2020


 


P.B. Van Rossem - zaaloverzicht / overview 

 

 


Clary Stolte - zaaloverzicht / overview

 

 

P.B. Van Rossem


Zonder titel / Untitled (2020)
Olieverf op doek op paneel / oil on canvas on panel, 34,5 x 49 cm




Zonder titel # 2 / Untitled # 2 (2020)
Olieverf en typemachine inkt op papier op doek / oil and typewriter ink on paper on canvas, 24,5 x 19,5 cm

 

 


Zonder titel # 5 / Untitled # 5 (2020)
Olieverf op paneel / oil on panel, 24 x 16 cm

 


Het werk van Bert Van Rossem wordt gekenmerkt door geschilderde minuscule vierkantjes, texturen en geometrische constructies. Het resultaat is een abstract beeld. Daarvoor laat hij zich inspireren door alledaagse observaties, humanisme, wetenschap, poëzie, gevoelens en licht. In zijn werkwijze speelt muziek een centrale rol. Jazz, wereldmuziek en klassieke muziek van com­ponisten zoals Bach, Scarlatti en Clementi bepalen het ritme en zorgen voor invloeden en atmosfeer. Het toeval bepaalt in grote mate het resultaat. Van Rossem werkt op panelen van verschillende formaten, die hun gebreken niet verbergen en de tekening juist bepalen.
Tekst: M Museum Leuven (Open M  - 2013)

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel / Untitled (2020)
Olieverf op doek op paneel / oil on canvas on panel, 29 x 21 cm

 

 


P.B. Van Rossem
Zonder titel / Untitled (2020)
Olieverf op doek op potlood op paneel / oil on canvas op pencil on panel, 15,4 x 23,9 cm
 

 


Zonder titel #9 / Untitled # 9  (2020)
Olieverf op paneel / oil on panel, 17,5 x 23,5 cm

 

 


Zonder titel #11 / Untitled # 11  (2020)
Olieverf op paneel / oil on panel, 36 x 20 cm
 

 


Zonder titel # 13/ Untitled # 13 (2020)
Olieverf op doek / oil on canvas, 24 x18 cm

 

Clary Stolte

           
'Variatie in wit  # 3' / 'White variation #3 on Td' (2020),
 Invisible tape op paneel / invisible tape on panel, 30 x 24 cm

 

 

'Variatie op Transparantie dichtheid' / 'Variation on Transparency density' (2018)
Invisible tape op paneel / invisible tape on wood,  30 x 24 cm

 

 
 'Variatie # 3 op Td1' / 'Variation #3 on Td1' (2020)
Invisible tape op paneel /  invisible tape on panel, 30 x 24 cm



 
'Variatie in wit # 3' / 'Variation #3 on Tdc – off white' (2020)
Invisible tape op paneel / invisible tape on panel, 30 x 24 cm
 

Shampoo, zeep, suiker, epoxyhars, was, acrylaatdispersie: voor Clary Stolte komt in principe ieder materiaal in aanmerking om er een monochroom, vierkant schilderij mee te maken. Het liefst werkt zij met doorzichtige materialen die zij in lagen over elkaar aanbrengt zodat de onderliggende lagen zichtbaar blijven en een transparant volume ontstaat.
De experimenteerdrang is groot. Onlangs maakte Stolte een schetsje met uierzalf op kalkpapier, en smeerde zij aambeienzalf op doek.

Doorgaans zijn de schilderijen van Stolte van bescheiden formaat. Soms wijkt zij hiervan af om een schilderij te maken dat, bijvoorbeeld, een hele ruimte in beslag neemt. Zoals een werk van haargel voor een tentoonstelling in een galerie.
Vijfhonderd liter haargel, gedoneerd door de fabrikant, had zij uitgestort in een bak van drie bij drie meter.
De beschouwer kon er letterlijk niet om heen, en de geur was ondraaglijk. Het werk verdampte langzaam, haargel bestaat immers voor 90 procent uit water en alcohol. Dit was ook de bedoeling: het werk moest zo ongeveer verdwenen zijn op het moment dat de tentoonstelling voorbij was.

Stoltes werk is kwetsbaar en aan verval onderhevig. Uierzalf op kalkpapier is geen lang leven beschoren, en zilverpen op papier wordt na verloop van tijd geel. Fragiliteit en verval zijn onderdeel van het werk, een schilderij van Stolte is een levende huid. In feite wil zij een soort wegwerpkunst maken.Ze overwoog ooit om een werk te maken van lollies dat mensen weg zouden kunnen likken, zodat er een hoek uit het schilderij zou verdwijnen. Om redenen van hygiëne zag zij hiervan af.
Deze schilderijen gaan over stof en tijd, over dood en leven. Vanwege dit proces van verval, soms langzamer, soms sneller, zijn de werken van Stolte nooit 'af'. Om het onvoltooid-zijn te benadrukken werkt zij nu aan een serie schilderijen die zij Unfinished noemt en waarvan het uitdrukkelijk de bedoeling is dat er stof op komt.
Ze kunnen dan ook niet worden ingelijst. In feite geldt het voor al het werk van Stolte: idealiter hangen de schilderijen 'naakt' aan de muur, en tekeningen worden met spelden aan de wand geprikt. Of ze liggen op de grond, of ergens op een kastje, zodat je ze op kan pakken, het materiaal en het gewicht kan voelen.

Het beste komen deze kunstwerken tot hun recht in het atelier. Hier hebben ze de fysieke nabijheid en aanraakbaarheid die de kunstenaar voor ogen staat. Wanneer de werken het atelier hebben verlaten worden ze vaak door de nieuwe eigenaar tegen verval beschermd. Stolte zoekt naar licht en transparantie. Er zijn vele gradaties van doorschijnendheid, afhankelijk van het materiaal waarmee zij schildert en afhankelijk van het materiaal van de drager. Het oppervlak reageert op het aanwezige licht en reflecteert het. Er is glinstering, glans. Hoe verhoudt een schilderij zich tot de muur, tot de ruimte? Waarin ligt de eigenheid, de identiteit, van een schilderij?
Als je het spieraam eruit haalt, is het dan nog steeds een schilderij? Wat ís een schilderij?                                                                    
    Fragmenten uit de tekst van Janneke Wesseling – AMC Magazine

 


Clary Stolte
‘Wit diepteoppervlak 1’ / White depth surface 1 (2018)
Polymeer emulsie op linnen / polymer emulsion on linen, 24 x 18 cm
 

   

'Variatie in blauw # 1' / 'Blue variation #1 on Tdc' (2020)
Invisible tape en plastic op canvas / invisible tape and plastic on canvas, 30 x 24 cm


'Variatie in blauw # 2'/ Blue variation #2 on Tdc'  (2020)
Invisible tape en plasic op canvas / invisible tape and plastic on canvas, 30 x 24 cm