Nu

NU / CURRENT

01/05 > 05/06

René van den Bos - schilderijen en werk op papier
Anne Rose Regenboog - kubus objecten
Harry Markusse - collages, werk op papier & 'stacked paintings'

De galerie is open op vrijdag en zaterdag van 13.00- 17.00 uur.
Vooraanmelden is niet langer nodig.

The gallery is open on Friday and Saturday from 1:00 pm to 5:00 pm.
Pre-registration is no longer necessary.

 


René van den Bos - zaaloverzicht

 


Anne Rose Regenboog - zaaloverzicht

 


Harry Markusse, kamer  - doorkijk naar de zaal: René van den Bos

 



Anne Rose Regenboog
8 kubusobjecten (z.t.), staal met roestpatina, 20 x 20 x 20 cm (elk) - Kabinet

 
Anne Rose Regenboog
kubusobjecten (# 2 en# 3) , staal met roestpatina, 20 x 20 x 20 cm (elk)
 

Anne Rose Regenboog (NL - 1958)
Staaldraden in de ruimte van de kubus volgens een systematische variatie.
Anne Rose Regenboog trekt als ruimtelijk schrift extra lijnen tussen de ribben van open kubussen met karakters gebaseerd op driedimensionale geometrische vormen.
In een strak ritme dat aan de muur wordt gehangen, verandert het beeld van de kubussen met het licht dat erop valt en schaduwen werpt. Samen met de beweging van het kijken vormen de kubussen samen een levendig spel, een choreografie voor het oog.

 

 


René van den Bos
'Inside outside # 3' (2021), acryl en pigment op katoen, 120 x 110 cm

 

 


René van den Bos
'Inside outside # 22' (2020), acryl, pigment op katoen, 60 x 60 cm

 

 


René van den Bos
‘Inside outside # 15’ (2020), acryl en pigment op katoen, 60 x 60 cm

 




René van den Bos
'Inside outside # 10' (2020), acryl en pigment op katoen, 160 x 130 cm

 

 

         
René van den Bos
Zonder titel # 12 a (2020)
Aquarel, bladmaat/sheet 20 x 20 cm, lijst met museumglas / frame with museumglass, 29 x 29 cm

 

René van den Bos (NL - 1959)
In de periode 2016-2020 maakte René van den Bos schilderijen met uiterst fijne rasters.
Millimeter smalle stroken afplaktape werden, met een minimale onderlinge afstand, over één of meerdere kleurvlakken aangebracht, overschilderd en weer verwijderd.
Door deze handeling te herhalen in horizontale en verticale richting ontstonden gelaagde doeken met ritmische lijnpatronen met hoogteverschillen en over elkaar schuivende kleurbanen.
Het optisch, zinderend beeld kan in eerste instantie overeenkomsten oproepen met een wat rigide, mechanisch grafisch patroon. Bij nadere beschouwing wordt de handmatigheid zichtbaar en het sublieme spanningsveld tussen concept en uitvoering duidelijk.
Ondanks uiterste zorgvuldigheid bij het gespatieerd aanbrengen van het plakband blijkt het patroon niet perfect. Om smalle banen te kunnen afplakken moest de kunstenaar het tape in de lengterichting handmatig snijden waardoor er minimale verschillen ontstaan in de dikte van de zichtbare lijnen. Afhankelijk van de gebruikte verfsoort (olieverf of acryl) en het moment van het verwijderen van de maskeringen (tijdens of na droging van de verf) verschijnen er meer of minder ‘rafelranden’. Door lichtval en schaduw worden de hoogteverschillen tussen lijnen en vlakken zichtbaar, voorgrond en achtergrond verscherpen of smelten samen.

Voor de meest recente schilderijen gebruikt de kunstenaar weer ongeprepareerd katoen als drager. Het doek was tussen 2013 en 2020 niet meer leverbaar en noopte hem indertijd een andere drager te kiezen. Het katoen absorbeert de verdunde acrylverf sterk waardoor er een diffuse, fluwelige huid ontstaat en de kleur (de verf) zich eerder ín het doek dan óp het doek manifesteert.
Vóór het aanbrengen van een kleurbaan wordt de begrenzing afgeplakt met tape hetgeen een  contrast tussen het ‘vloeiende’ vlak en de randen oplevert.
Het tijdelijk maskeren van delen van het doek levert resultaten op die de kunstenaar niet volledig in de hand heeft, vergelijkbaar met de ‘onvolkomenheden’ in zijn rasterschilderijen.
De vorm van de begrenzing wordt bepaald door de ‘waterigheid’ van de verf en is niet geheel voorspelbaar. De verf kan uitvloeien en grillige, vloeiende overgangen opleveren maar soms ontstaan strakkere lijnen. Voor de kunstenaar zijn deze, niet volledig te sturen resultaten, een geschenk van de materie.
TvdB

“Mijn schilderijen laten zien dat ik gefascineerd ben in de grondbeginselen van de schilderkunst, lijn ritme, kleur en materialiteit geven mij de ruimte deze te benutten zonder anekdotes te willen gebruiken. Geconcentreerd onderzoek ik de mogelijkheden van het schilderen waar ik grenzen bepaal in een systeem waar de formele aspecten van de verf ter sprake kunnen komen”
RvdB

 

 


Harry Markusse
Untitled 2020-1 , acryl op papier / acrylic on paper, lijst met museumglas / frame with museumglass, 70 x 50 cm

 



Harry Markusse
'Stacked Paintings #1' (2021), acryl op linnen in perspex/ acrylic on linen in perspex, 13 x 8 x 6 cm (5 x) - sold

 


Harry Markusse
'Stacked Paintings #2' (2021), acryl op linnen in perspex / acrylic on linen in perspex, 13 x 8 x 6 cm (5 x) - sold
 

Harry Markusse (NL - 1990)
Harry Markusse schildert.
Hij maakt gebruik van strakke geometrische vlakken en lijnen, die hij vaak met behulp van ‘masking tape‘ aanbrengt. Tijdens het werken ontstaan, binnen het vooraf gekozen, bewust summiere concept, uitdagingen en  keuzes voor schilderkunstige oplossingen.
Door vormen te spiegelen, kantelen, verschuiven, te herhalen en deels te overschilderen ontstaat een gelaagd beeld met heftige kleurcontrasten (of soms juist alleen subtiele tonen) waarbij het oog van de beschouwer houvast zoekt  tussen vorm/restvorm, voor/achter, beweging/tegenbeweging en plat/ruimtelijk.
Bij nadere beschouwing blijken ook de, op het eerste gezicht, messcherpe vlakken hier en daar rafelranden te bevatten. Deze imperfecties zorgen voor een extra spanning in het beeld en maken ook het tactiele, het handmatige zichtbaar. 
Bij het onderzoeken van de grenzen en mogelijkheden van ruimtesuggestie versus letterlijke ruimte kunnen werken ontstaan die, losgehaald van het spieraam, object worden.

'Stacked Paintings'
De directe werkwijze van schilderen -starten met een summier plan en ruimte geven aan andere keuzes-  levert niet altijd het gewenste resultaat op. Overschilderen is vaak geen optie aangezien onderliggende lagen zichtbaar blijven en door de kunstenaar vrijwel altijd als storend worden ervaren.
Deze afgekeurde schilderijen liggen afgespannen en opgestapeld in het atelier van de kunstenaar en zijn de basis voor de ‘Stacked Paintings’. Markusse selecteert uit deze kleurrijke stapel meerdere (delen van) werken die hij, zorgvuldig gevouwen en op gewenste volgorde, plaatst in een op maat gemaakte plexiglazen box.
Schilderij wordt object.
Deze handelingen van (opnieuw) selecteren en ordenen van vorm en kleur komen sterk overeen met wat Markusse doet tijdens het proces van het schilderen. 

 


Harry Markusse
'Collage # 1 -2021' (2021), acryl op versneden linnen/ acrylic on cut linen, lijst met museumglas / frame with museumglass,  50 x 40 cm sold
Foto: Pieter Bas Bouwman Photography

 


Harry Markusse
'Collage # 2 -2021' (2021), acryl op versneden linnen/ acrylic on cut linen, lijst met museumglas / frame with museumglass,  50 x 40 cm sold
Foto: Pieter Bas Bouwman Photography