NU

3 juni t/m 8 juli

SOLO

Mirjam Hagoort (NL)

FOCUS # 4 (kabinet)

Raf Thys (BE) - preview op de solopresentatie oktober 2017

KAMER

Werk van Mirjam Hagoort, Raf Thys, Wolfgang Ellenrieder, Bert Frijns

 

Mirjam Hagoort

Zonder titel (2007-02), mixed media op doek, 37 x 50 cm

 

Droombeelden van de verweesde stad

‘Een foto is voor mij nooit het eindresultaat, maar altijd de opzet om tot een schilderij te komen. De foto is voor mij een alibi om aan de slag te gaan.’ Mirjam Hagoort, dochter en echtgenoot van een architect, fotografeert bij voorkeur ontheemde stadlandschappen, die als uitgangspunt dienen voor haar schilderijen, tekeningen en collages in gemengde technieken.

Verweesde gebouwen, verlopen industrieterreinen of lege pleinen intrigeren haar het meest. ‘Al gaat het me zelden om de gebouwen of fenomenen zelf. Het is mij te doen om de verhouding tussen licht en donker, de contrastwerking tussen details en het droombeeld dat ze opwekken. Vaak zijn het beelden die blij én weemoedig stemmen. Ik noem het: droevige schoonheid.’

Mirjam Hagoort (Rotterdam, 1961) volgde van 1980 tot 1985 de opleiding Textiel monumentaal aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1985-1986 plakte ze daar nog een jaar schilderen & tekenen aan vast op de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. In 1989 won zij de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst en in 1991 kreeg zij een Projectsubsidie van de gemeente Amsterdam.

 

Mirjam Hagoort

Zonder titel (2007-12), mixed media op doek, 66 x 68 cm

 

Mirjam Hagoort

Zonder titel (2007-03), mixed media op doek, 31 x 42 cm

 

Raf Thys

Zonder titel (2015/2016), olieverf op doek, 40 x 30 cm

Raf Thys streeft in zijn werk naar inhoud, naar onmisbaarheid, naar noodzakelijkheid. De schoonheid volgt dan soms, zonder essentieel te zijn. Zijn schilderijen zijn abstract, maar geven op het eerste zicht de indruk dat je kijkt naar iets dat je kent... De kunstwerken zijn een neerslag van ontelbaar veel beelden die opgeslagen zijn in zowel het geheugen van de kunstenaar als in ons collectieve geheugen. Dit bezorgt de toeschouwer een onbestemd gevoel van herkenning terwijl enkel de stilte van de versluierde herinnering zichtbaar is.

 

Raf Thys

Zonder titel (2016/2017), olieverf op doek, 40 x 30 cm

 

Wolfgang Ellenrieder

'Koisk des Glücks' (2016), pigment, bindmiddel, olieverf op linnen, 75 x 66 cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


home | info | kunstenaars | nieuws | nu | eerder | binnenkort | stock & boeken | @